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B.C. port strike finally over

B.C. port strike finally over

August 8, 2023

On July 1, more than 7,300 dock workers at 30 ports terminals and other sites across B.C. walked off the job. The members of the International Longshore and Warehouse Union, or ILWU, were lobbying for better pay, job security and protection from automation.

This strike action stopped the flow of billions of dollars worth of goods — including automobiles slated to arrive at dealerships.

CADA lobbied intensely behind the scenes to urge the federal government to act to end the strike and resume the flow of critical business supplies. The strike had ripple effects throughout the economy and was hard on car dealers who had already been struggling with supply issues to respond to customer demand for new vehicles.

“We were very active lobbying in Ottawa and speaking to the media bringing this issue to the attention of the public and policy makers,” said Huw Williams, CADA’s Director of Public Affairs.

Ottawa did appoint a federal government mediator to help the BC Maritime Employers Association and the dockworkers union reach a deal. After an agreement that was initially supported by the union’s leadership was rejected by union members, there was even more pressure put on Ottawa from business groups, including CADA to get involved to put an end to it.

Eventually, federal Labour Minister Seamus O’Regan signaled that a contract would be forced on workers and their employers if they couldn’t reach a deal, or order binding arbitration.

“We are pleased the government eventually stepped up their efforts to help resolve this dispute,” said Williams, “but significant damage was done to car dealers and the economy. We would have much preferred swifter and more concrete action to help keep essential goods — like new vehicles — flowing through B.C.'s ports.”

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La grève dans les ports de la C.-B. est enfin terminée

La grève dans les ports de la C.-B. est enfin terminée

Le 8 août 2023

Le 1er juillet, plus de 7 300 débardeurs employés par 30 terminaux portuaires et autres sites de la Colombie-Britannique ont débrayé. Les membres de l’International Longshore and Warehouse Union (ILWU) réclamaient de meilleurs salaires, la sécurité d’emploi et une protection contre l’automatisation.

La grève a interrompu la circulation de milliards de dollars de marchandises, dont des automobiles attendues par les concessions.

Dans les coulisses, la CADA a exercé d’intenses pressions sur le gouvernement fédéral pour qu’il mette fin à la grève et assure la reprise du transport de fournitures cruciales pour le commerce. La grève a eu un effet domino dans toute l’économie, et les concessionnaires, qui avaient déjà souffert de problèmes d’approvisionnement et peiné à répondre à la demande en véhicules neufs des consommateurs, ont été particulièrement touchés.

«Nous avons fait beaucoup de pressions sur Ottawa et parlé aux médias pour attirer l’attention de la population et des décideurs sur la question», a dit Huw Williams, directeur des affaires publiques de la CADA.

Ottawa a nommé un médiateur fédéral pour aider la BC Maritime Employers Association et le syndicat des débardeurs à trouver un terrain d’entente. Après le rejet, par les membres du syndicat, d’une entente initialement entérinée par la direction du syndicat, des groupes d’affaires, dont la CADA, ont exhorté encore plus fermement Ottawa d’intervenir pour mettre un terme à l’impasse.

Le ministre du Travail fédéral, Seamus O’Regan, a finalement annoncé qu’un contrat ou un arbitrage exécutoire serait imposé aux travailleurs et à leurs employeurs s’ils ne parvenaient pas à s’entendre.

«Nous sommes heureux que le gouvernement ait fini par redoubler d’efforts pour aider à régler ce différend, a dit M. Williams, mais les concessionnaires d’automobiles et l’économie ont subi des dommages considérables. Nous aurions de loin préféré une intervention plus rapide et plus concrète pour assurer la circulation continue de biens essentiels — comme les véhicules neufs — dans les ports de la Colombie-Britannique.»