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Feds announce new ZEV target

Feds announce new ZEV target

July 5, 2021

The federal government set a target to have all new light-duty cars and passenger truck sales be zero-emission by 2035, in effect accelerating its other goal of 100 per cent sales by 2040, according to CADA Chief Economist Oumar Dicko.

“While the announcement on June 29 lacked the necessary details to guide the industry in order to meet those ambitious targets from the government, we are looking forward to participating in these conversations in the next couple of months with the federal government, in order to bring forward sound policies to facilitate achieving those targets,” said Dicko in an interview with Canadian auto dealer.

The announcement, made June 29 by the Minister of Transport Omar Alghabra, along with Jonathan Wilkinson, Minister of Environment and Climate Change and Steven Guilbeault, Minister of Canadian Heritage, steered clear of suggesting the targets are mandates—instead underlining that they are mandatory.

“It is our current understanding that the federal government is waiting to align their policy with the United States in order to meet those targets, and the targets are going to be enforced through a regulatory process and through investment,” said Dicko. “Additionally, a concerted effort to coordinate with the provincial governments will be required to ensure a harmonized approach across Canada.”

He said CADA hopes the government will continue to invest in zero-emission vehicles, charging infrastructure across the country, and that they will continue the rebate program, otherwise known as the Incentives for Zero-Emission Vehicles Program (iZEV), so that there will be a higher rate of ZEV uptake among Canadians in the years to come.

CADA also plans to participate with the Canadian Vehicle Manufacturers' Association (CVMA) and other stakeholders in an upcoming panel discussion on ZEVs in Canada with The Hill Times this summer.

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Le fédéral annonce un nouvel objectif pour les VEZ

Le fédéral annonce un nouvel objectif pour les VEZ

Le 5 juillet 2021

Le gouvernement fédéral s’est fixé comme objectif que tous les camions légers et voitures neufs vendus soient des véhicules à émission zéro d’ici 2035, ce qui a pour effet de raccourcir le délai qui nous sépare de sa cible précédente de 100 % des ventes d’ici 2040, selon l’économiste en chef de la CADA, Oumar Dicko.

«Bien que l’annonce du 29 juin ne fournisse pas les détails dont l’industrie a besoin pour atteindre les objectifs ambitieux du gouvernement, nous avons hâte de participer à ces conversations avec le fédéral au cours des prochains mois pour mettre en œuvre des politiques sensées qui nous aideront à y parvenir», a dit M. Dicko dans une entrevue accordée à Affaires automobiles.

Dans son annonce, faite le 29 juin en compagnie de Jonathan Wilkinson, ministre de l’Environnement et du Changement climatique, et de Steven Guilbeault, ministre du Patrimoine canadien, le ministre des Transports Omar Alghabra s’est bien gardé d’insinuer que ces cibles étaient des décrets et a plutôt souligné leur caractère obligatoire.

«Nous croyons que le gouvernement fédéral attend d’harmoniser sa politique avec celle des États-Unis pour atteindre ces objectifs; et que leur application passera par un mécanisme de réglementation et des investissements», a indiqué M. Dicko. «De plus, un effort concerté de coordination avec les gouvernements provinciaux sera nécessaire pour assurer une approche harmonisée à l’échelle du Canada.»

Selon lui, la CADA espère que le gouvernement continuera d’investir dans les véhicules à émission zéro et dans une infrastructure de recharge pancanadienne; et que son programme de rabais, Incitatifs pour l’achat de véhicules zéro émission (iVZE), se poursuivra et amènera les Canadiens à adopter les VEZ en plus grand nombre au cours des prochaines années.

Cet été, la CADA prévoit également de participer, avec l’Association canadienne des constructeurs de véhicules (ACCV) et d’autres parties prenantes, à une table ronde sur les VEZ au Canada avec The Hill Times.