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Market and Economy Watch

Market and Economy Watch – April 2020

May 11th, 2020

By Oumar Dicko, Chief Economist, CADA

New vehicle sales decline precipitously in April after a full month of containment measures, lockdowns and mandatory shutdown orders across Canada aimed at limiting the spread of the novel coronavirus. An estimate by DesRosiers Automotive Consultants (DAC) indicates sales fell steeply by close to 75% in April, compared to the same month last year. Total sales for the month came in at 45,833 units, making it the lowest level of sales in April in decades.

On a brighter note, most jurisdictions across Canada have released their plan for safely reopening the economy as early as this month. A number of provinces have allowed in-dealership sales to resume immediately, providing an indication that auto sales may have bottomed out in April and will start showing signs of recovery in May and the subsequent summer months. As Canadians gradually get back to work and economic activity reboots, vehicle sales are projected to recover slowly.

At the macroeconomics level, economic activity has ground to a halt in Canada. GDP was flat in February even before COVID-19 and is estimated to have dropped by over 10 per cent in the first quarter. GDP is forecasted to further decline in Q2, considering the artificial shutdown of the economy since March. In the job market, the unemployment rate spiked to 13 per cent in April, which is effectively the highest level of joblessness in the country since 1982. Over 7 million Canadians have claimed the Canada Emergency Benefit (CERB) since it was introduced in mid-March.

On the retail side, a recent survey by Statistics Canada shows that over 50 per cent of businesses are reporting a drop in revenue of 20 per cent and a third are reporting a drop of 40 per cent from last year. The situation is even more severe in the retail automotive sector, with CADA’s survey data showing that more than 86 per cent of dealerships reported a drop of 30 per cent and more in revenue.

While the government's financial support in response to COVID-19 has helped to mitigate the impact on businesses and workers, more is to be done to ensure a rapid recovery as economic activity resumes gradually and safely across the country. The government must introduce a robust post-crisis stimulus plan to revive the Canadian economy.

For the automotive sector, the recovery plan needs to focus on boosting demand to jumpstart the industry. It could include a national scrappage program or a GST/HST holiday coupled with a program aimed at increasing lending capacity for vehicle and equipment purchases such as a secured credit facility. As a result of COVID-19, many consumers have sat on the sideline uncertain about the future. Recovery policies aimed at incentivizing demand would bring them back to the market, increase consumption, and stimulate the economy.

New Vehicle Market

New Light Vehicle Sales – April YoY

*Desrosiers estimate
Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Vehicle Sales, YTD 2020

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Vehicle Sales - %Change Over a Year

Source: DesRosiers Automotive Consultants Inc.

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Survol du marché et de l'économie

Survol du marché et de l’économie – avril 2020

Le 11 mai 2020

Par Oumar Dicko, économiste en chef de la CADA

Les ventes de véhicules neufs ont dégringolé en avril après tout un mois de mesures d’endiguement, de confinement et de fermetures obligatoires à l’échelle du Canada conçus pour limiter la propagation du nouveau coronavirus. Selon une estimation de DesRosiers Automotive Consultants (DAC), les ventes ont chuté de près de 75 % en avril par rapport à la même période l’an dernier. Les ventes totales du mois se sont établies à 45 833 unités, le niveau le plus bas depuis plusieurs décennies pour un mois d’avril.

Fait encourageant, la plupart des provinces et territoires du Canada ont déjà rendu public leur plan de relance sécuritaire de l’économie. Un certain nombre de provinces ont autorisé la reprise immédiate des ventes en concession, ce qui pourrait signifier que les ventes de véhicules auraient touché le fond du baril en avril et commenceront à se replacer en mai et durant l’été. Au fur et à mesure que les Canadiens retournent au travail et que l’activité économique se redresse, on s’attend à ce que les ventes de véhicules reprennent lentement.

Du point de vue macroéconomique, l’activité économique du Canada s’est trouvée complètement paralysée. Le PIB stagnait en février, avant même la crise de la COVID-19, et on estime qu’il a chuté de plus de 10 % au premier trimestre. On prévoit que le PIB baissera encore au deuxième trimestre, en conséquence de l’interruption artificielle de l’économie depuis mars. Sur le marché de l’emploi, le taux de chômage a bondi jusqu’à 13 % en avril, le taux le plus élevé pour le pays depuis 1982. Plus de sept millions de Canadiens se sont prévalus de la Prestation canadienne d’urgence (PCU) depuis son introduction à la mi-mars.

Sur le marché du détail, un sondage récent de Statistique Canada indique que 50 % des entreprises signalent une baisse de revenus de 20 % et qu’un tiers disent que leurs revenus ont diminué de 40 % par rapport à l’an dernier. La situation est encore plus grave dans le secteur de la vente au détail d’automobiles : dans un sondage de la CADA, plus de 86 % des concessions ont répondu que leurs revenus avaient baissé d’au moins 30 %.

Bien que l’aide financière du gouvernement en réponse à la COVID-19 ait contribué à atténuer le choc pour les entreprises et les travailleurs, il en faudra plus pour assurer une reprise rapide, mais graduelle et sécuritaire, de l’économie nationale. Le gouvernement doit présenter un plan de relance robuste afin de ressusciter l’économie canadienne après la crise.

Pour le secteur automobile, ce plan de redressement doit se concentrer sur une augmentation de la demande afin de relancer l’industrie. Il pourrait inclure un programme national de mise à la ferraille ou une exonération de TPS et de TVH en combinaison avec un programme visant à augmenter la capacité de prêts pour l’achat de véhicules et d’équipement, comme une facilité de crédit garanti. La COVID-19 a forcé beaucoup de consommateurs à prendre leur mal en patience, incertains qu’ils sont de ce que l’avenir leur réserve. Des politiques de redressement qui favorisent la demande les ramèneraient sur le marché, augmenteraient la consommation et stimuleraient l’économie.

Ventes de véhicules légers neufs – avril, en glissement annuel

* Estimation de DesRosiers
Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Ventes de véhicules – cumul 2020

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.

Ventes de véhicules – %∆ sur 1 an

Source : DesRosiers Automotive Consultants Inc.