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Stolen Vehicles Hit Crisis Levels: CADA lobbying for Canada Border Services to crack down

February 6, 2023

CADA, along with the auto manufactures and auto financing sector are mobilizing the insurance industry and other key stakeholders to focus the federal government on the growing stolen vehicle crisis in Canada.

Statistics released in January 2023 demonstrate that in key urban centres stolen vehicle rates have doubled to crisis levels. As an example, Montreal released new statistics showing a steep increase in car thefts in recent years as there were 9,591 vehicles reported stolen in 2022, which is double the number in 2020.

The auto industry has gathered key intelligence that makes it clear that stolen vehicles are being exported mainly out of Montreal with little enforcement and oversight by Canada Border Services (CBSA). These stolen vehicles are being stolen from across Canada and at historic levels in the Greater Toronto Area.

“Stolen vehicles in Canada continue to be an issue and we are pushing the government to take action to stop these crimes. We lobbied for Bill S-9, an Act to Amend the Criminal Code (Auto Theft and Trafficking in Property Obtained by Crime), which was a landmark anti-crime bill,” said Huw Williams, Director of Public Affairs CADA. “It is clear that the Canada Border Services Agency has failed Canadians and is allowing organized crime to export stolen vehicles with impunity to Africa, the Middle East, and other destinations.”

Bill S-9 targeted this type of crime that is negatively impacting both consumers and the auto retail industry. For the first time, the bill created a separate offence for motor vehicle theft, punishable by imprisonment for a maximum of 10 years. Importantly, the bill also allowed the Canada Border Services Agency (CBSA) to prevent the cross-border movement of property obtained by crime, including stolen vehicles.

This lack of CBSA enforcement is the responsibility of the federal government and has created an illegal cash flow that is financing a network of criminal gangs that are carjacking luxury vehicles, defrauding dealerships, and stealing vehicles from driveways and dealerships.

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Les vols de véhicules atteignent un niveau critique et la CADA fait pression sur les services frontaliers du Canada

Le 6 février 2023

La CADA, les constructeurs d’automobiles et le secteur du financement automobile mobilisent le secteur de l’assurance et d’autres parties prenantes clés pour attirer l’attention du gouvernement fédéral sur la crise grandissante du vol de véhicules au Canada.

Selon des chiffres publiés en janvier 2023, les taux de vols de véhicules dans les principaux centres urbains ont doublé et atteignent maintenant un niveau critique. Par exemple, Montréal a rendu publiques de nouvelles statistiques qui montrent une hausse marquée des vols de véhicules ces dernières années, alors qu’on a signalé le vol de 9 591 véhicules en 2022, soit deux fois plus qu’en 2020.

L’industrie automobile a collecté des données pertinentes qui indiquent sans équivoque que les véhicules volés sont principalement exportés à partir de Montréal, et ce, sans grande intervention ou surveillance de l’Agence des services frontaliers du Canada (ASFC). Ces véhicules sont volés partout au Canada et à un niveau record dans la région du Grand Toronto.

«Au Canada, le vol de véhicules demeure un problème, et nous faisons pression sur le gouvernement pour qu’il prenne des mesures pour mettre fin à ce crime. Nous avons milité en faveur du projet de loi S-9, Loi modifiant le Code criminel (vol d’automobile et trafic de biens criminellement obtenus), un projet de loi phare contre la criminalité», a dit Huw Williams, directeur des affaires publiques de la CADA. «Il est évident que l’Agence des services frontaliers du Canada a laissé tomber les Canadiens et permet au crime organisé d’exporter des véhicules volés en toute impunité vers l’Afrique, le Moyen-Orient et d’autres destinations.»

Le projet de loi S-9 ciblait ce type de crime qui fait mal tant aux consommateurs qu’au secteur de la vente au détail de véhicules. Pour la première fois, on créait un délit distinct pour le vol de véhicule passible d’une peine d’emprisonnement maximale de 10 ans. Le projet de loi permettait surtout à l’ASFC d’empêcher le transport transfrontalier de biens criminellement obtenus, y compris les véhicules volés.

L’échec de l’ASFC à faire respecter la loi est la responsabilité du gouvernement fédéral et permet la circulation illégale de fonds qui financent un réseau de bandes criminelles qui détournent des véhicules de luxe, fraudent les concessions et volent des véhicules dans les entrées privées et chez les concessionnaires.