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CADA calls attention to shortfalls in Federal EV mandate

February 5, 2024

CADA and their auto industry allies visited Ottawa in December to make sure that politicians and the media knew they weren’t going to be happy with the government’s mandates that would force OEMs to only sell zero-emissions new vehicles by 2035.

“By getting ahead of the story, CADA was able to help shape the media narrative when Minister Steven Guilbeault announced its Electric Vehicle Availability Standard the following week,” said Huw Williams, CADA’s Director of Public Affairs. “We wanted to make sure our positions were well known, particularly with the media covering the event. The strategy worked and resulted in the media being better armed to ask tough questions to the government.”

Tim Reuss, CADA President and CEO, David Adams, President and CEO of Global Automakers of Canada (GAC) and Brian Kingston, President and CEO of the Canadian Vehicle Manufacturers’ Association held a joint press conference with reporters on Parliament Hill to express their concerns.

That resulted in extensive media coverage in the auto industry media and mainstream media outlets such as National CBC News, Radio Canada, the Globe and Mail, the Toronto Star, and radio and newspaper coverage across Canada.

The next part of the strategy, and dealers will hear more about this in the coming weeks, will be a grassroots letter writing and information campaign that will help dealers reinforce the CADA’s position to federal MPs and Senators in all parties.

“The details of that grassroots lobbying campaign are being finalized right now,” said Williams in an interview from Ottawa. “But dealers will have ready access to talking points and digital tools that will enable them to connect directly with politicians in their communities to let their views be known.”

“Our toolkit for dealers will let our dealer members voice their concerns in a consistent manner where it will have the most direct impact — reaching policy makers in the communities where they operate their businesses,” said Williams.

Ottawa’s new standards maintain a 100 percent zero-emission sales target by 2035 with interim targets of at least 20 per cent by 2026, which amounts to about double today’s ZEV sales levels — and at least 60 per cent by 2030.

CADA was pleased that the government did respond to solutions the auto industry asked for which was to extend more credits for plug-in hybrid vehicle (PHEVs) that are a viable option for a greater number of Canadians.

But the government has still not accounted for other key issues such as vehicle affordability and the lack of a national charging infrastructure that can support the aggressive targets it has set for electrifying Canada’s vehicle fleet.

“We are disappointed that the most important precondition (an available and functioning charging infrastructure) is still not receiving the necessary attention and funding; the announced incentives to be given to OEMs investing in charging infrastructure does not come close to addressing this,” said Reuss in a statement at the press event.

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La CADA souligne les lacunes du mandat fédéral sur les VE

Le 5 février 2024

La CADA et ses alliés sectoriels se sont rendus à Ottawa en décembre pour exprimer aux politiciens et aux médias leur désaccord quant aux mandats du gouvernement qui forceraient les constructeurs à ne vendre plus que des véhicules électriques neufs en 2035.

«En damant le pion au gouvernement, la CADA a pu influer sur l’angle journalistique lorsque le ministre Steven Guilbeault a annoncé la norme sur la disponibilité des véhicules électriques la semaine suivante», a dit Huw Williams, directeur des affaires publiques de la CADA. «Nous voulions nous assurer de bien faire connaître notre position, en particulier des médias qui couvraient l’événement. La stratégie a fonctionné et a incité les médias à poser des questions difficiles au gouvernement.»

Tim Reuss, président et chef de la direction de la CADA; David Adams, président et chef de la direction des Constructeurs mondiaux d’automobiles du Canada (CMAC); et Brian Kingston, président et chef de la direction de l’Association canadienne des constructeurs de véhicules (ACCV), ont tenu une conférence de presse conjointe sur la Colline du Parlement pour exprimer leurs préoccupations.

L’événement a été largement couvert dans les médias sectoriels et les médias grand public, dont CBC News (The National), Radio-Canada, The Globe and Mail, The Toronto Star et plusieurs stations de radio et journaux à travers le Canada.

La prochaine étape de la stratégie — et les concessionnaires obtiendront de plus amples renseignements au cours des prochaines semaines — sera une campagne de correspondance et d’information à la base qui aidera les concessionnaires à réaffirmer la position de la CADA auprès des députés fédéraux et des sénateurs de tous les partis.

«Nous sommes à mettre au point les détails de cette campagne de pression à la base», a dit M. Williams dans une entrevue donnée à partir d’Ottawa. «Les concessionnaires auront accès à des points de discussion et à des outils numériques qui leur permettront de communiquer directement avec des politiciens locaux pour leur faire part de leur opinion.»

«Notre trousse d’outils pour les concessionnaires aidera nos membres à exprimer leurs inquiétudes de manière uniforme à ceux qui sont les plus directement concernés : les stratèges dans les collectivités où ils exploitent leur entreprise», a dit M. Williams.

La nouvelle norme proposée par Ottawa conserve la cible de ventes de véhicules zéro émission à 100 % d’ici 2035 et les objectifs intermédiaires d’au moins 20 % d’ici 2026 — soit environ le double des ventes de VZE actuelles — et d’au moins 60 % d’ici 2030.

La CADA s’est dite satisfaite de l’ouverture du gouvernement à des solutions réclamées par l’industrie automobile, comme l’élargissement des crédits aux véhicules hybrides électriques rechargeables (VHER), qui conviennent à un plus grand nombre de Canadiens.

Mais le gouvernement n’a toujours pas de réponse à des questions clés comme l’abordabilité des véhicules et l’insuffisance de l’infrastructure de recharge pour appuyer les objectifs ambitieux fixés pour l’électrification du parc automobile canadien.

«Nous sommes déçus que la condition préalable la plus importante (une infrastructure de recharge disponible et fonctionnelle) ne reçoive toujours pas assez d’attention et de financement; les mesures d’incitation annoncées pour les constructeurs qui investissent dans l’infrastructure de recharge sont très loin de suffire», a déclaré M. Reuss à la conférence de presse.