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ZEV days in B.C. put dealers in spotlight

Blair Qualey, President & CEO, New Car Dealers Association of BC (NCDA) takes part in the province’s first-ever ZEV Forum event in Victoria, B.C.

ZEV days in B.C. put dealers in spotlight

September 18, 2023

It’s hard to be an effective advocate for your members when you are outside of the tent.

When it comes to moving to an electrified future, one where zero emissions vehicles are in the forefront, the New Car Dealers Association of BC (NCDA), is making sure it is invited inside the tent, and can make a meaningful contribution.

The NCDA’s close collaboration with governments, utilities, suppliers, First Nations, and OEMs was in evidence at the first ever ZEV Council event, known as ZEV Forum Days, from September 11-12 in Victoria, B.C.

“If we are to have a say and truly collaborate with governments and other key players in shaping the future of zero emission vehicles — we need a seat at the table,” said Blair Qualey, President and CEO of the New Car Dealers Association of British Columbia (NCDA). “BCs New Car Dealers have been integral partners with government for over 12 years in achieving BCs nation-leading level of ZEV vehicle adoption. However, the entire ecosystem needs to share knowledge and work together to plan for the future and overcome obstacles — if we are to achieve the kind of success we all want to see.”

Qualey said the forum gave participants an opportunity to provide input into the Province of British Columbia’s policies and programs. “There are also many other players involved, including the auto industry, utilities, infrastructure developers, academic institutions, environmental groups, First Nations, ports, fleets, and other actors in the ZEV ecosystem. We all need to be talking and sharing ideas,” said Qualey.

The packed agenda covered key topics such as an update on the current success of the current ZEV sector in the province, how governments should evolve policies to support the transition to ZEVs, and other infrastructure changes needed to sustain growth.

The event showcased B.C.’s progress adopting ZEVs, that includes the following achievements:

  • In 2022, B.C. had the highest uptake rates of ZEVs in Canada;
  • In 2022, light-duty ZEV sales represented 18.1% of all new light-duty vehicle sales in B.C. and so far in 2023 that number is almost 21 percent;
  • 109,873 light-duty ZEVs are registered in B.C. as of December 31, 2022; and
  • At the end of 2022, there were over 3,800 public charging stations in B.C.

The group discussed the challenges ahead including the price of ZEVs, the need for significantly more charging infrastructure where people live, work and socialize, and the ongoing challenge of vehicle availability flowing from the pandemic’s impact on supply chains, the War in Ukraine and softening ZEV demand in some regions.

Disparities in various factors between urban and rural areas, including income differences, availability of charging infrastructure and different vehicle needs, among others, were identified for the BC government to consider before it looks at modifying ZEV regulations this fall.

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Les concessionnaires en vedette lors du ZEV Council en Colombie-Britannique

Blair Qualey, président et chef de la direction, New Car Dealers Association of BC (NCDA), participe au tout premier ZEV Forum de la province, à Victoria.

Les concessionnaires en vedette lors du ZEV Council en Colombie-Britannique

Le 18 septembre 2023

Défendre efficacement les intérêts de ses membres à distance est difficile.

Dans la transition vers un avenir électrifié, où les véhicules zéro émission occupent une place prédominante, la New Car Dealers Association of BC (NCDA) s’assure d’être invitée à participer aux discussions et d’être en position de faire une contribution significative.

La collaboration étroite de la NCDA avec les gouvernements, les services publics, les fournisseurs, les Premières Nations et les constructeurs était évidente au tout premier ZEV Council, surnommé les ZEV Forum Days, du 11 au 12 septembre à Victoria, en Colombie-Britannique.

«Si nous voulons avoir voix au chapitre et collaborer réellement avec les gouvernements et autres intervenants au façonnement de l’avenir des véhicules à émission zéro, nous devons participer aux discussions», a dit Blair Qualey, président et chef de la direction de la New Car Dealers Association of British Columbia (NCDA). «Les concessionnaires de véhicules neufs de la Colombie-Britannique sont des partenaires à part entière du gouvernement depuis plus de 12 ans en matière de ventes de VEZ dans la province, qui peut se vanter du taux d’adoption le plus élevé au pays. Mais pour connaître le succès que tous espèrent, tous les membres de l’écosystème doivent partager leurs connaissances et collaborer pour se préparer pour l’avenir et surmonter les obstacles.»

Au dire de M. Qualey, le forum a donné aux participants l’occasion d’exprimer leur opinion sur les politiques et programmes de la Colombie-Britannique. «Il y a beaucoup d’intervenants dans ce dossier, dont l’industrie automobile, les services publics, les constructeurs d’infrastructure, les établissements d’enseignement, les groupes environnementaux, les Premières Nations, les ports, les parcs automobiles et autres dans l’écosystème des VEZ. Nous devons tous discuter de la question et échanger des idées», a dit M. Qualey.

Le programme chargé a couvert des sujets tels que le niveau de réussite actuel du secteur des VEZ dans la province, les façons pour les gouvernements d’adapter les politiques pour appuyer la transition aux VEZ et d’autres changements en matière d’infrastructure nécessaires pour favoriser la croissance.

L’événement a mis en valeur les progrès de la Colombie-Britannique quant à l’adoption des VEZ, notamment les réalisations suivantes :

  • En 2022, la Colombie-Britannique pouvait se vanter du taux d’adoption des VEZ le plus élevé au Canada.
  • En 2022, 18,1 % de tous les véhicules légers vendus en Colombie-Britannique étaient des VEZ et, depuis le début de 2023, ce taux atteint près de 21 %.
  • En date du 31 décembre 2022, 109 873 VEZ légers étaient immatriculés en Colombie-Britannique.
  • À la fin de l’année 2022, la Colombie-Britannique comptait plus de 3 800 bornes de recharge publique.

Le groupe a discuté des obstacles qui se dressent devant lui, dont le prix des VEZ; le manque considérable d’infrastructure de recharge là où les gens habitent, travaillent et socialisent; le défi toujours présent de la disponibilité des véhicules, encore insuffisante depuis les ruptures de la chaîne d’approvisionnement causées par la pandémie et la guerre en Ukraine; et la baisse de la demande pour les VEZ dans certaines régions.

Nous avons attiré l’attention du gouvernement britanno-colombien sur divers facteurs dont il devra tenir compte avant de modifier la réglementation en matière de VEZ cet automne, comme les différences entre les centres urbains et les régions rurales, dont les écarts de revenus, l’accès à l’infrastructure de recharge et les besoins automobiles variés.